Showtic förmedlar biljetter, boende, transporter och/eller andra därmed förenliga produkter och tjänster för den ansvariga arenans/arrangörens/leverantörens räkning och är själv endast ombud. Alla frågor, önskemål och eventuella anspråk rörande biljetter, boende, transporter och/eller andra produkter och tjänster skall riktas direkt till arenan/arrangören/leverantören.
Tjänsten innehåller länkar till webbsidor som underhålls av en tredjepart. På, och i användandet av, dessa webbsidor tillämpas villkor som sammanställts av tredjepart. Showtic ansvarar inte för andra parters webbsidor eller deras innehåll.
För att en bokning skall ses som bekräftad måste betalning ske senast angiven betalningsdag till den mottagare som står angiven på bokningsbekräftelsen. Bokningsbekräftelsen skickas till den e-post som angavs vid bokningstillfället. Om du inte hittar bekräftelsen kan den automatiskt har hamnat i din skräppost. Om du inte fått någon bekräftelse inom 24 timmar kontakta oss på info@showtic.se och skicka med ditt bokningsnummer samt namn, e-postdress och telefonnummer till den person som gjorde bokningen.
Aktuella villkor för arenan/arrangören/leverantören står att finna på bokningsbekräftelsen alternativt på respektive bolags hemsida.
Kunden är skyldig att själv kontrollera bokningsbekräftelsen så snart den erhålls. Eventuella felaktigheter påtalas omedelbart. Utfästelser gjorda av bokningspersonal, som är av väsentlig betydelse för kunden, skall vara noterade i bokningsbekräftelsen för att kunna åberopas.
För att boka/ingå avtal måste kunden vara minst 18 år.
Biljetter får endast köpas för personligt bruk och får inte användas kommersiellt. Det innebär att biljetter inte får inköpas och/eller vidareförsäljas i kommersiellt syfte. Biljetter får inte heller erbjudas i tävlingar eller i samband med erbjudande av annan produkt eller tjänst utan skriftligt medgivande från Showtic och/eller den ansvariga arenan/arrangören/leverantören.
Showtic förbehåller sig rätten att makulera en bokning eller ett köp samt med omedelbar verkan stänga av ett kundkonto vid de fall kunden inte lämnar korrekta uppgifter om sig själv eller i övrigt bryter mot eller försöker kringgå Showtics villkor som gäller vid biljettköp. Vid makuleringar av ovan nämnda skäl debiteras en administrationsavgift. Showtic kan även besluta att inte heller återbetala erlagt biljettpris.
Vid betalning med kontokort/kreditkort gäller följande:
En biljettbokning kan ångras fram till dess att betalning har skett. Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av evenemangsbiljetter. När betalning har skett är kunden därför bunden av sitt köp och avsäger sig ångerrätten. Förlorad biljett ersätts inte.
Vid betalning med e-faktura eller pappersfaktura gäller följande:
En biljettbokning är bindande när köpet bekräftats på Showtic.se alternativt per telefon. Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av evenemangsbiljetter. När kunden har bekräftat köpet ses det som bindande och kunden avsäger sig ångerrätten. Förlorad biljett ersätts inte.
För villkor gällande när bokningen av boende, transport och/eller andra därmed förenliga produkter och tjänster blir bindande hänvisar vi till respektive arenas/arrangörs/leverantörs villkor.
För att en bokning skall ses som bekräftad måste betalning ske senast angiven betalningsdag till den mottagare som står angiven på bokningsbekräftelsen.
Showtic erbjuder följande betalningsmetoder vid bokning som görs via biljettsystemet Tickster.
Vid ombokning eller avbokning av hela eller delar av en bokning hänvisar vi till respektive arenas/arrangörs/leverantörs villkor.
Ett av- och ombokningsskydd erbjuds kunden på vissa utvalda föreställningar och arenor. Nedan villkor gäller för de av- och ombokningsskydd som säljs i Showtics egen online-varukorg samt via telefon på Showtic Gästservice. Vid samtliga av- och ombokningar tas en administrativ avgift ut.
Ersättningsvillkor vid av- eller ombokning mer än 30 dagar före föreställningen:
Av- och ombokningsskyddet ger rätt till fri avbokning/ombokning mer än 30 dagar före föreställningen.
Ersättningsvillkor vid av- eller ombokning mindre än 30 dagar men mer än 48 timmar före föreställningen:
Fri avbokning/ombokning mindre än 30 dagar men mer än 48 timmar före föreställningen, tillåts i de fall kunden rimligen inte kan gå på föreställningen med anledning av:
Av- eller ombokning skall ske senast 48 timmar före föreställningen till Showtic eller det föreställningsställe där kunden bokade sina biljetter med avbeställningsskydd.
Vid avbeställning eller ombokning kontaktas det försäljningsställe där biljett med av- och ombokningsskydd bokades.
Ersättningsvillkor vid av- eller ombokning mindre än 48 timmar före föreställningen:
Vid av- eller ombokning mindre än 48 timmar före föreställningen lämnas ingen ersättning och biljetten går inte heller att boka om.
Återbetalningsvillkor vid avbokning
Vid avbokning återbetalas hela biljettpriset exklusive kostnaden för avbokningsskyddet samt en tillkommande administrativ avgift. Ett avbeställningsskydd gäller för en biljett.
Bokning av hotellrum kan endast göras via respektive hotells egen bokning. Showtic tillhandahåller ej någon bokning av hotellnätter. Köpet/bokningen blir bindande för så snart en bekräftelse med bokningsvillkor erhållits. Dessa villkor gäller från det ögonblicket oavsett om arrangemanget betalats helt, delvis eller inte alls. Kunden ansvarar för att omedelbart kontrollera att datum, antal personer och rumstyp är korrekt. Om något är fel skall detta omedelbart meddelas hotellet.
Avbokningsvillkoren för hotellbokningar är:
I det fall bokningsbekräftelsen innehåller andra villkor än de som beskrivs ovan gäller bokningsbekräftelsens villkor.
Observera att vid inställt arrangemang ersätter inte Showtic resenären för boende.
Bokning av flyg kan endast göras via Showtics partners egen bokning. Köpet/bokningen blir bindande så snart bekräftelse erhållits. Dessa villkor gäller från det ögonblicket oavsett om flygresan betalats helt, delvis eller inte alls. Kunden ansvarar för att omedelbart kontrollera att datum, destination, antal personer och tider är korrekta. Om något är fel skall detta omedelbart meddelas flygbolaget. För information om vilka avboknings- och ombokningsregler som gäller för BRA-Flyg besök http://www.malmoaviation.se/regelboken Observera att vid inställt arrangemang ersätter inte Showtic resenären för flygresan.
För Vallarnas Upplevelserestaurang gäller följande villkor vid eventuell avbokning:
Vid avbokning mindre än 7 dagar före besöket erhålls ingen återbetalning.
För övriga restaurangers tjänster hänvisas till respektive arena/arrangör/leverantör.
Förbeställda och betalda pausbeställningar återbetalas ej.
Vid beställning av varor såsom CD- och DVD-skivor, affischer, idolkort, programblad och andra liknande varor gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Läs mer på Konsumentverket.se
Kunden ansvarar själv för att kontrollera att bokad föreställning, transport eller liknande inte är inställt /inställda eller flyttat/flyttade. I händelse av att något är inställt eller flyttat bör kunden omedelbart kontakta ansvarig arena/arrangör/leverantör. Det är arenan/arrangören/leverantören som ansvarar för frågor om t ex ombokning till annan föreställning eller återlösen av biljetter. I vissa fall återlöser Showtic, på uppdrag av arrangören, biljetter vid inställda föreställningar. I de fall arrangören tar ut en administrationsavgift för återlösen av biljett dras den av vid återbetalningstillfället.
Fel som uppstår vid leveranstillfället av bokade arrangemang, transporter och/eller övriga produkter och tjänster skall rapporteras omedelbart. Detta görs i första hand till exempelvis hotellet, arenans teaterkassa eller hovmästare beroende på felets karaktär. Om kunden underlåtit att söka rättelse och därmed ej givit hotellet/arenan/leverantören möjlighet att rätta till eventuella brister, kan kunden inte i efterhand kräva ersättning. Om kunden ändå inte är nöjd med kompensationen/ersättningen skall detta hanteras enligt respektive arenas/arrangörs/leverantörs villkor.
För det fall arrangemanget inte kan genomföras på grund av ett hinder utanför arrangörens/arenans/leverantörens kontroll, som de inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, är arrangören/arenan/leverantören fri från återbetalning, skadeståndsskyldighet eller andra påföljder. Detsamma gäller om en föreställning ställs in beroende på någon som arrangören anlitat eller annan i tidigare led.
Showtic reserverar sig för lagändringar och prisändringar som ligger utanför bolagets kontroll.
Vi reserverar oss för tekniska problem och prisfel som ligger utanför vår kontroll samt förbehåller oss rätten att inom 72 timmar på vardagar kontakta beställaren för eventuella förändringar av gjord bokning. I de fall pengar har debiterats kort eller bankkonto kan det ta upp till flera bankdagar innan pengarna åter finns på kontot. Observera att detta är bankens regler och inget vi kan påverka
Läs fullständiga villkor kring hantering av personuppgifter och cookies här >>
Du garanterar också att alla uppgifter du lämnar är korrekta.
Kunden uppmanas att i första hand vända sig till arrangören/arenan/leverantören med eventuella klagomål. Om parterna inte kommer överens kan kunden vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden.