Biografier Upphovsmän och konstnärligt team
Edward af Sillén - Regissör/Manusförfattare
Edward af Sillén blev yrkesverksam redan vid 19 års ålder, och har sedan dess vigt sitt liv åt bred underhållning till teater, TV och film.
Innan arbetet med Änglagård var han med som medförfattare till Så Som i Himmelen på samma teater, som han sedan regisserade på Malmö Opera 2022, samt för Kunglige Teater i Köpenhamn 2023. Utöver det har Edward regisserat Dreamgirls, Tootsie, Förklädet, Art, Shirley Valentine, Peter Pan Går Åt Helvete, Häxorna i Eastwick, Oscarsrevyn, Skvaller, Trassel, Rakt Ner i Fickan, Pappor på Prov, Ojdå En Till, och på Stockholms Stadsteater gjorde han VD, Cockfight och Bull. Han skrev och regisserade även succéshowerna Pernilla Wahlgren Har Hybris och Happy Ending som spelades i många år.
2024 blev han den förste svenska regissör att få en föreställning producerad vid Broadway i New York City när STALKER hade premiär med Brynolf & Ljung som Edward var med och skrev och regisserade. Han ligger även bakom krogshower till Tomas Ledin, Ola Salo och Alcazar, och har översatt Rock of Ages, Pippin och passionsprojektet Arnold till Rikard Wolff.
Edward har skrivit filmmanus till En underbar jävla jul och Medicinen, och har själv regisserat biosuccérna En del av mitt hjärta 2019 och Ett Sista Race 2023.
Under 2024 skrev och regisserade han Petra Mede och Malin Åkermans insatser för Eurovision Song Contest 2024, och regisserade även de svenska sändningarna 2013 och 2016. Har även regisserat och skrivit manus till Graham Norton på BBC. På TV kan man se honom som trogen panelmedlem i SVTs långkörare MUREN.
@edwardafsillen
Fredrik Kempe - Musik och sångtexter
”Text och musik: Fredrik Kempe”. Ett stående inslag i svensk populärmusik där kompositören och textförfattaren tagit fram artister och skrivit text och musik
med otaliga listettor som resultat. Fredrik är nu på väg att få samma status inom musikalvärlden, för efter succéerna med musikalerna Livet är en schlager och Så som i himmelen har han skapat text och musik till ännu ett uruppförande av en musikal – Änglagård.
Fredrik har varit verksam inom klassisk musik, körsång, pop och musikal, både som artist och som kompositör. Han har skrivit musik till film och tv. Han har även skrivit musik till Tommy Körberg, Helen Sjöholm, Peter Jöback och till världssopranen Anna Netrebko.
– Änglagård har både tårar och skratt, många känslosvängningar och mycket musikdramatik. Det finns toner och sång i berättelsen.
Fredrik har tilldelats Kungliga Musikaliska Akademiens Nicolai Gedda-stipendium två gånger för sin sång. Han har deltagit i Melodifestivalen och medverkat som musikalartist i Les misérables och Chess. Han har även varit med i Idol-juryn på TV4.
Och just det, fyra av hans bidrag till Melodifestivalen har vunnit – Hero, La voix, Popular och Undo – vilket gör honom till en av de mest framgångsrika kompositörerna i Melodifestivalens historia.
@fredrk_kempe
Daniel Réhn - Manusförfattare
När Daniel Réhn var 17 år såg han Änglagård på den lokala biografen i sin hemstad Arvika. Publiken skrattade och jublade så mycket att han fick gå och se den igen
dagen efter – han ville inte missa en enda replik.
– Jag blev väldigt berörd av filmens berättelse och karaktärer eftersom den utspelade sig i en värld som var väldigt lik den där jag växte upp, en liten by där alla visste allt om alla. Samtidigt så kunde jag identifiera mig med Fanny och Zac, de kärleksfulla rebellerna som inte levde enligt normen. Jag ville också bli så där fri.
Tillsammans med Edward af Sillén har Daniel skrivit om manuset för att omvandla Änglagård från långfilm till teatermusikal, ett arbete som har tagit fyra år.
Det är inte första gången Edward och Daniel skriver ihop, samarbetet började för över tjugo år sedan.
De har under åren översatt flera musikaler från engelska till svenska. Inom tv och film har de exempelvis gjort Eurovision Song Contest 2013 i Malmö och 2016 i Stockholm samt filmmanus till långfilmerna Medicinen och En underbar jävla jul.
@jondanielrehn
Karl-Johan Ankarblom - Arrangemang
Arrangör, kompositör och dirigent som har satt avtryck över hela världen, inte minst på Broadway och West End. Efter succén med Så som i himmelen har Karl-
Johan Ankarblom återförenats med kompositören Fredrik Kempe, och nu får Oscarsteaterns publik ännu en gång njuta av Ankarbloms arrangemang, framförda live av en 12-mannaorkester.
– Musikarrangemangen är orkesterns motsvarighet till skådespelarnas manus som in i minsta detalj ska bära och förstärka berättelsens varje nyans och vändning. Under föreställningens gång samverkar scenen med orkesterdiket, varje föreställning blir unik. Det kan inga maskiner ersätta.
Han har gjort flera arrangemang till Malmö Opera, bland annat Billy Elliot, samt original-musikalen till Camera för Östgötateatern. Han samarbetar regelbundet med Radiosymfonikerna och Kungliga Filharmonikerna och har arrangerat flertalet symfoniska projekt med bland andra Amason, Molly Hammar, Peter Jöback, Orup, Daniel Norgren. Han har även samarbetat med Björn och Benny, Peter Mattei, Tommy Körberg, Carola, Håkan Hellström, Malena Ernman, Loreen med flera, med flera.
När Malmö var värd för Eurovision Song Contest 2013 arrangerade Karl-Johan öppningsnumret där Loreen och musikklasser framförde vinnarlåten Euphoria.
@ankarblom
Vicky Von Der Lancken - Exekutiv producent
I mer än fyra decennier har den legendariska Vicky von der Lancken producerat den ena succén efter den andra. Tingel Tangel, Hotelliggaren, My fair lady, Lorry,
Singin’ in the rain, I hetaste laget, La cage aux folles, Robert Gustafssons 25-årsjubileumsrevy, Svensson Svensson, Rain man, Ladykillers, The phantom of the opera och Oscarsrevyn och många, många fler.
1998 blev hon utsedd till Årets affärskvinna, och samma år tog hon över som teaterchef på Oscarsteatern som hon idag driver tillsammans med 2Entertain. 2008 startade hon tillsammans med Robert Gustafsson och Peter Dalle dessutom en sommarteater på Krusenstiernska gården i Kalmar, där hon också har en gata uppkallad efter sig.
Vicky har även varit producent för den svenska paviljongen på Världsutställningen i Sevilla, galaföreställningen i samband med Kungens och Drottningens silverbröllop, samt för Drottning Silvias 70-årsdag. För sina insatser inom kultur och underhållning har hon tilldelats Konungens Medalj av 8:e storleken, Smilbandspriset samt Anders Sandrews stipendium ”för uppskattad och respekterad konstnärlig gärning”.
@vickyvonderlancken
Johan Von Der Lancken - Producent
Efter det fantastiska publikmottagandet som mötte Så som i himmelen känner Johan von der Lancken stolthet över att få stå bakom ännu ett svenskt originalverk för musikalteater.
Karriären började som följespotförare i Tingel Tangel där han belyste legender som Margareta Krook, Povel Ramel och Hans Andersson. Parallellt med jobbet på teatern var han manager för The Real group, Kurt Olsson med flera.
Johan har även haft alla möjliga positioner inom film- och tv-branschen både i Sverige och i Spanien: som springpojke, inspelningsassistent, platschef, manusredaktör, regiassistent, produktionsledare och producent. På CVt återfinns produktioner som Adam & Eva, Vuxna människor, c/o Segemyhr, Sword of honour, Bombay dreams, Skenbart, Arn samt ett stort antal reklamfilmer.
2006 återvände Johan till teatern och började producera tillsammans med Vicky von der Lancken: Rivierans guldgossar, My fair lady, Robert Gustafssons 25-årsjubileumsrevy, Sugar, Rain man, Ladykillers, Så som i himmelen och senast Tootsie och Kulturbärarna för att nämna några.
@johanvonderlancken
Colin Nutley - Skapare av filmerna om Änglagård
Det har gått drygt 30 år sedan regissören och manusförfattaren Colin Nutley och hans team skapade Änglagård. Filmen sågs av över en miljon biobesökare och
belönades med två Guldbaggar för Bästa film och Bästa regi. Succén uppföljdes av ytterligare två filmer: Änglagård – andra sommaren, och 15 år senare Änglagård – tredje gången gillt som vann Publikens pris på Guldbaggegalan.
Colin Nutley är uppvuxen i England, och hans arbete i Sverige började när han gjorde tv-serien Annika som handlade om en svensk au-pair-flicka. Efter det kom dokumentären Där rosor aldrig dör, en film om livet i en liten svensk by på landet, Liared, som ligger utanför Ulricehamn, Västergötland. Dokumentären inspirerade honom till skapandet av samhället Yxared och dess invånare, och det var också där som Änglagård-filmerna spelades in.
Bland andra filmer Colin Nutley står bakom finns Nionde kompaniet, Black Jack, Gossip, The queen of Sheba’s pearls, Heartbreak hotel, Angel, Sprängaren, Paradiset, Sista dansen samt Under solen som blev Oscarsnominerad i kategorin Bästa utländska film samt fick ett specialomnämnande av juryn vid den prestigefyllda filmfestivalen i San Sebastián.
Per Magnus ”PM” Andersson - Koreograf
Per Magnus ”PM” Andersson har koreograferat flertalet musikaler, bl.a. Sweet Charity med Nanne Grönwall på Intiman, Evita med Charlotte Perrelli och Förklädet (regi: Edward af Sillén) på Göta Lejon, Spelman på taket på Uppsala stadsteater och Malmö Operans uppsättning av Så som i himmelen.
– I Änglagård handlar koreografin om att förhöja alla starka känslor i berättelsen, och att få vara med och skapa ett uruppförande känns helt fantastiskt.
Han har även koreograferat ett antal bidrag till Melodifestivalen samt krog- och scenshower till After Dark, Måns Zelmerlöw, Jill Jonsson, Robert Gustavsson och senast den hyllade showen Pernilla Wahlgren har hybris.
Mellan 2018 och 2021 var PM koreograf och regissör för Allsång på Skansen med Sanna Nielsen som programledare.
@permagnusandersson
Lars Östbergh - Scenografi
I och med Änglagård har scenografen Lars Östbergh nu kommit upp i 265 produktioner på teater-, musikal-, opera- och showscener i Sverige och internationellt. Han är idag chefsscenograf på Stockholms Stadsteater.
Under sin karriär har Lars arbetat på Sveriges största scener, som Dramaten, Kungliga Operan, Malmö Opera, Wermland Opera, Göteborgsoperan m.fl. Senast var det i Mefisto på Dramaten.
Lars har varit flitigt anlitad även utanför Sverige: Nationaloperan i Helsingfors, Köpenhamns Operan, Teatro dell’Opera di Roma, för att nämna några. Han har även gjort Danny Saucedos krogshow NU på Hamburger Börs samt en utställning om scenografi på Bildmuseet i Umeå.
2020 erhöll Lars H.M. Konungens guldmedalj i 8:e storleken.
@larsostbergh
Bosse Andersson - Medproducent 2Entertain
Bosse är Falkenbergskillen med lika mycket sport som underhållning i sitt dna.
En riktigt bra musikalupplevelse tycker Bosse är när publiken är så engagerad att de efter varje nummer ställer sig upp och jublar, som när det blir mål i en fotbollsmatch!
Han var med och grundade nöjesproduktionsbolaget 2Entertain för över 30 år sedan och under 13 år var han vd för bolaget. Idag är han och tvillingbrodern Janne Andersson två av affärsmotorerna.
Som producent står Bosse bakom otaliga revyer, shower, folklustspel och tv-program med Stefan och Krister.
Han har också producerat musikaler som Fame, Trollkarlen från Oz, Cabaret, Hairspray, Dirty dancing, Flashdance, Jersey boys, The phantom of the opera, Häxorna i Eastwick och Sverigepremiären för Saturday night fever på scener som China Teatern, Oscarsteatern och Cirkus, samt shower med Magnus Uggla, Tommy Körberg och Tomas Ledin.
I år är Bosse exekutiv producent för musikalen Moulin Rouge på China Teatern.
@bosse2e
Erik Brag Månsson - Kapellmästare, från hösten 2024
Erik Brag Månsson är uppvuxen i Arvika och utbildad klassisk konsertpianist och pianopedagog vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Erik är en mångsidig pianist som har delat scen med internationella storheter som Andrea Bocelli och Il Divo, samt svenska artister som Tomas Ledin, Magnus Carlsson, Sven Bertil Taube, Miss Li och Linnea Henriksson.
Eriks första produktion som orkestermusiker på Oscarsteatern var i succén Så som i himmelen (2018–2020). Vidare har han medverkat i Tootsie (2022–2023) och Änglagård (2023–2024). Från hösten 2024 är han föreställningens kapellmästare.
Jag älskar teaterns magiska värld, där alla på, bakom och under scenen tillsammans jobbar stenhårt för att ge publiken en minnesvärd upplevelse. Jag ser verkligen fram emot att få leda denna fantastiska föreställning från den bästa platsen i teatern!
@eriman80
Johan Siberg - Kapellmästare, säsong 1 & 2
Karriären inleddes som kapellmästare på Östgötateatern i Norrköping/Linköping där Johan Siberg under fem år var musikaliskt ansvarig för alla musikaler.
Johan är utbildad dirigent och jazzpianist vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och har dirigerat konserter med bl.a. Copenhagen Philharmonic, Norrköpings symfoniorkester, Norrlandsoperans symfoniorkester och Aarhus Symfoniorkester.
Han har frekvent anlitats som dirigent, arrangör och kapellmästare vid Wermland Opera och dirigerade bl.a. Wermland Operas orkester och Bohuslän Big Band på inspelningen av musikalbumet Frank(ly).
Sommaren 2019 var han kapellmästare och arrangör för Malena Ernmans konserter på Dalhalla. 2023 arrangerade och dirigerade Johan konserter med Tomas Andersson Wij tillsammans med Dalasinfoniettan och Nordiska Kammarorkestern. Denna konsert ges även på Cirkus i Stockholm med Sthlm Concert Orchestra.
Här på Oscarsteatern har Johan varit musikaliskt ansvarig och kapellmästare för Gentlemannen samt Tootsie och ser nu fram emot att möta Änglagårdspubliken kväll efter kväll – även om han oftast vänder ryggen till.
@johansiberg
David Julio - Mask- och perukdesign
Efter konststudier på University of Massachussets kom David Julio till Sverige i slutet på 1970-talet. Vägen in i teatervärlden gick via uppdrag som inspicient
och dansare, men det var assistenttjänsten hos maskörkompisen Benny Eriksson för drygt 30 år sedan som blev startskottet för en gedigen karriär inom mask- och perukdesign.
David har sedan dess varit flitigt anlitad på Vicky von der Lanckens produktioner, bland annat på Chinateatern, Intiman och Cirkus. På Oscarsteatern har han varit engagerad i Victor & Victoria, Maken till fruar, Singin’ in the rain, Guys and dolls och My fair lady, för att nämna några. Han har även varit mask- och perukdesigner för Oscarsrevyn, Gentlemannen, Så som i himmelen, Rain man och nu senast i Tootsie.
@david_m_julio
Annsofi Nyberg - Kostymdesign
Det är i huvudsak som kostymdesigner Annsofi Nyberg arbetat i de drygt 170 produktioner hon varit engagerad i, till ett 40-tal av dessa har hon också
ansvarat för scenografin. Hon har anlitats till Sveriges alla större teater- och operascener, och även fått uppdrag i Norge, Finland, Vietnam, Sydafrika och Storbritannien.
Bland de största succéerna finns Sweeney Todd, En midsommarnattsdröm, Det susar i säven, Blance och Marie, Billy Elliot och Mamma Mia! The party.
Våren 2023 tilldelades Annsofi medaljen Litteris et Artibus ur Kungens hand ”För framstående konstnärliga insatser inom svensk och internationell scenkonst”.
@annsofinyberg
Mikael Kratt - Ljusdesign
”Med kreativitet och uppfinningsrikedom i stort som smått skapar han magi" var en del av juryns motivering när ljusdesignern Mikael Kratt tilldelades Bullen Visionary Award 2021.
Mikael är flitigt anlitad inom show, turné, musikal och teater och har på sin meritlista bl.a. Tootsie, Hair, Så som i himmelen på Malmö Opera, Spelman på taket (Norge och Sverige), Jesus Christ superstar i Norge, Rent, Sound of music, Bröderna Lejonhjärta och nyligen flermansmonologen Kulturbärarna här på Oscarsteatern. Bland shower bör nämnas Ola Salos It takes a fool to remain sane, Alcazars Disco defenders, Peter Jöbacks Med hjärtat som insats samt Club After Dark på Vasateatern i Stockholm.
@kratten_
Moa Nyman Fritz - Rekvisitör
Helheten skapas av de små detaljerna, och rekvisitören Moa Nyman Fritz har järnkoll på varendaste liten pryl som används på scenen – och att allt fungerar som det ska.
Glaset ska vara ordentligt fastlimmat på brickan, flaskan lagom påfylld inför varje förställning, osv.
Moa är utbildad i teaterteknik på Dramatiska Institutet. Hon inledde karriären på Dramaten för att sedan övergå till frilansverksamhet med uppdrag inom tv, film, teater, opera och musikal. På Oscarsteatern har hon medverkat i Flashdance, La cage aux folles, Black Adder och nu senast i Tootsie.
@moasbyra
Oskar Johansson - Ljuddesign
Jill Johnson, Roxette, Malena Ernman och Helen Sjöholm är ett axplock av de artister som anlitat Oskar Johansson som ljudtekniker till deras konserter. På
Oscarsteatern har han tidigare engagerats för Oscarsrevyn, Sugar – I hetaste laget, La cage aux folles och Så som i himmelen. Han har även designat ljudet till föreställningar på andra teaterscener, bl.a. Billy Elliot på Stadsteatern, Rock of ages, The book of mormons och Jersey boys på Chinateatern, Les misérables på Malmö Opera samt Evita på Göta Lejon.