Tillgänglighetsredogörelse för showtic.se

Publicerad: 27 juni 2025
Senast uppdaterad: 19 juni 2025
Gäller för: www.showtic.se

1. Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi vill att showtic.se ska fungera för alla. Webbplatsen är en e-handelstjänst där besökare kan boka biljetter till evenemang på olika arenor. Vi erbjuder information om evenemang, val av datum och plats, biljettbokning, betalning och orderbekräftelse. Vissa delar av tjänsten – såsom biljettsystem, betalning och identifiering – tillhandahålls via tredjepartsleverantörer. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten och göra det så enkelt som möjligt för så många som möjligt att använda tjänsten.

Tillämplig lagstiftning

Showtic.se omfattas av lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Denna lag ställer krav på att digitala tjänster, som vår e-handelstjänst, ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Vi anpassar Showtic.se i enlighet med denna lagstiftning och PTS föreskrifter, och arbetar aktivt med att åtgärda brister för att uppnå full tillgänglighet

Bedömning av förenlighet
Showtic.se är delvis förenlig med Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, nivå AA, vilket innebär att vissa delar av webbplatsen inte uppfyller tillgänglighetskraven fullt ut.

2. Vad kan du göra om du inte kan använda något på webbplatsen?

Behöver du information i ett annat format? Till exempel uppläst, i stor text eller lättläst? Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Mejla oss på tillganglighet@showtic.se, vi återkommer snarast möjligt.

3. Rullstolsplatser och ledsagare vid bokning

Information om tillgänglighet, såsom rullstolsplatser, ledsagarplatser och andra behov, tillhandahålls av respektive arrangör. Du hittar kontaktuppgifter och mer information på evenemangets eller föreställningens sida på Showtic.se.

Behöver du ytterligare vägledning är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice, som hjälper dig vidare eller hänvisar till rätt kontaktväg.

Telefon: 0771-13 43 00
Besök vår kundservicesida för mer information och kontaktvägar

4. Så här kan du använda vår webbplats

  • Navigera större delen av webbplatsen med hjälp av tangentbord eller röststyrningsprogram
  • Få större delen av webbplatsen uppläst av skärmläsare

Tekniska brister vi känner till

Vi arbetar just nu med att åtgärda följande delar av webbplatsen som har bristande förenlighet med lagkraven.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Det förekommer video som saknar syntolkning
  • Användning av zoom kan leda till att sidans layout går sönder
  • Vissa element saknar namn eller ARIA attribut, vilket gör att en skärmläsare inte kan förmedla information korrekt till användaren.
  • Vissa textelement som ligger ovanpå bild/video kan tillfälligt eller konstant ha bristfällig kontrast

Problem vid användning med nedsatt kognitiv förmåga

  • Videos går inte att pausa, stoppa eller dölja.
  • Det förekommer animationer som inte är anpassade med inställningen ‘minskad rörelse’

Problem vid användning med nedsatt motorisk förmåga

  • Fokusmarkering i vissa formulär är inte synlig

Vi planerar att åtgärda dessa brister senast oktober 2025.

4.1 Oskäligt betungande anpassningar

När du väljer och köper en biljett på Showtic sker en del av din köpupplevelse hos något av de biljettsystem som vi samarbetar med. Det innebär alltså att du lämnar vår webbplats och slutför köpet på biljettsystemets webbplats. Vi har gjort bedömningen att det i dagsläget skulle vara oskäligt betungande att fullt ut tillgänglighetsanpassa vissa delar av dessa biljettsystem.

Skälet är att dessa system tillhandahålls av externa tredjepartsleverantörer, vilket innebär att vi inte har full teknisk kontroll över hur de fungerar. Att genomföra nödvändiga förändringar skulle kräva större ombyggnader av system vi själva inte äger, vilket gör att kostnaden och omfattningen i nuläget är oproportionerlig.

Vi följer utvecklingen och har en löpande dialog med våra leverantörer – med målet att även dessa ska uppfylla tillgänglighetskraven.

Nedan finner du en lista på tredjepartsleverantörerna och deras tillgänglighetsredogörelser:

5. Så har vi testat tillgängligheten

Vi har granskat tillgängligheten på showtic.se genom en intern självskattning. Det betyder att vi:

  • Använt verktyg som Accessibility Cloud, axe/core och Google Lighthouse.
  • Testat webbplatsen manuellt mot riktlinjerna i WCAG 2.1 nivå AA
  • Genomfört arbetet med vårt interna utvecklingsteam

Senaste granskningen gjordes: 19 juni 2025

6. Rapportera brister

Om du stöter på något som inte fungerar – eller som känns svårt att använda – vill vi gärna veta det. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra webbplatsen.

Skicka gärna ett mejl till oss: tillganglighet@showtic.se

7. Om du inte är nöjd med vårt svar

Om du har kontaktat oss och inte är nöjd med hur vi hanterat din synpunkt, kan du vända dig till Post- och telestyrelsen (PTS), som är ansvarig tillsynsmyndighet för e-handelstjänster och digitala gränssnitt enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.


Showtic presentkort. I bakgrunden syns händer i luften.

Presentkort

Ge bort en fantastisk upplevelse och håva in pluspoängen! Showtics presentkort är den perfekta gåvan.

Nyhetsbrev

  • Senaste nyheterna
  • Unika erbjudanden
  • Ta del av "behind the scenes"